به گزارش مرکز تحقیقات سیمرغ-


کارشناسان خبره اقتصادی و جامعه شناسی معتقند که به زودی و در زمان اتمام تعطیلات رسمی نوروز98، موج جدید از کاهش قیمت سکه، طلا، دلار و سایر ارز ها شروع خواهد.

به عقیده کارشناسان دلایل مختلفی مثل موارد ذیل از جمله دلایل این کاهش شدید خواهد بود:

1- سیل در استان های شمالی کشور، که بخش وسیعی از زندگی روزمره مردم این نواحی را دچار مشکل کرده، و زندگی آنها با سختی هایی مواجه شده است. قدرت خرید در این مناطق کاهش می یابد، و بیشتر میل مردم به سمت خرید و تهیه کالا های ضروری و فروش طلاهای شخصی برای تامین هزینه خسارت ها می باشد.

2- اتمام اعیاد ماه رجب و طبع آن عدم وجود زمان ها و فرصت هایی برای برگزاری مراسمات شاد مثل عروسی ها و... . (البته عید مبعث و نیمه شعبان اوج ترافیک مراسماتی مثل عروسی ها می باشد، اما با اتمام نیمه شعبان و نزدیک شدن به ماه رمضان(نیمه اردیبهشت)، میل مردم برای برگزاری عروسی ها کاهش می یابد و از اینرو خرید ها طلا نیز کاهش می یابد)

3- موج فروش طلا توسط مردم به جهت اتمام اعیاد و نزدیک شدن به ماه رمضان، سبب کاهش قیمت طلا و ارز و در نتیجه بی میلی طلا فروشی ها به خرید طلای مستعمل مردم می شود و همین مسئله باعث کاهش بیشتر قیمت طلا و ارز می شود.

4- کاهش سفرهای مردم که اوج آن در فروردین و کمی در اردیبهشت می باشد، و مشغله مردم برای مشاغل اداری، و مشغول شدن به تحصیل و ایام امتحانات پیش رو زمینه کاهش قیمت طلا و ارز می باشد.

5- به جهت افزایش قیمت خودرو در چند ماه اخیر، خانواده ها به جهت تامین خودرو مورد نیاز خود و یاتعویض و ارتقا خودرو های موجود خود، نیاز به نقدینگی دارند که با توجه به طلا موجود در دست خانواده ها(مادران)، به فروش این سرمایه ها و استفاده از پول آنها برای خرید یا تعویض و ارتقا خودرو استفاده می شود. از اینرو میل به فروش باعث هجوم طلا و عدم رغبت خریداران می شود.

و عوامل دیگری مثل عدم ثبات در بازار جهانی نفت و فلزات گران بها به جهت مخارج جنگ های موجود و نا امنی های منطقه ای و جهانی، باعث این کاهش قیمت جهانی و ملی خواهد شد.

$هم اینک قیمت هر دلار ۱۲۸۹۰ تومان میباشد، این در حالی است که پس از موج گرانی ها در تابستان۹۶ و سپس سقوط قیمت ها، دلار در قیمت ۱۳۰۰۰ تومان و حتی افزون بر آن، ثابت مانده بود، ولی اینکه این قیمت رو به کاهش است.


*** البته باید گفت که عدم وجود ثبات اقتصادی در این چند مدت گذشته(اواسط 96 تا اواسط 97) و افزایش عمومی قیمت ها، موجب وارد آمدن فشار به حوزه فرهنگ و هنر، مخصوصا تولید فیلم ها و سریال ها شده است.

*** به نظر می رسد بهترین راه برای خانواده های ایرانی عزیز، خروج سرمایه های خود از طلا و ارز (به ویژه دلار) مصرف آن در مشاغل تولیدی زود بازده و یا خرید سهام کارخانه جات بزرگ می باشد که هم کمکی به رونق کار در کشور است و هم سرمایه ها با یک ارزش افزوده و رشد منطقی همراه خواهد بود.


/پایان تحلیل خبری/

بازگشت به لیست

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان